Le Marais serien.

Et arbejdsforløb.

Kan bruges som supplement til bogen: Matematik i sjette, Gyldeldal 1997.



 

Hele sommeren 1979 havde jeg et atelier i Marais-kvarteret i Paris. Her malede jeg de første af en serie billeder, konstrueret over en ligesidet trekant, som fik navnet Le Marais. Idéen kom da jeg malede en planche med Johannes Ittens 12 delte farvecirkel. Her er de 3 primærfarver placeret i en ligesidet trekant.

Jeg indskrev den ligesidede trekant i et rektangel, som jeg delte i to med en lodret linie. Ved at tegne diagonalerne over tre rektangler, fik jeg de to grundmoduler.

 

      


 

Da rektanglerne således blev opdelt i 6 trekanter, valgte jeg en farveskala der bestod af 6 farver, primærfarverne gul - rød - blå og deres blandingsfarver, sekundærfarverne orange - violet - grøn.

 

      Farveplanche.


 

Jeg forestillede mig primærfarverne, som gennemsigtige lag der overlapper hinanden i alle tænkelige kombinationer og skabte på denne måde et system, med en absolut ligelig fordeling af farverne på billedfladen, hvor alle kombinationer er brugt og intet er overflødigt.

      Le Marais 1988

       Le Marais 1988, acryl på lærred 120 x 105 cm.



Ud fra et ønske om at tilføje sort og hvidt i mine malerier lavede jeg 2 farverækker inspireret af Goethes farvelære. Goethe havde iagttaget at hvis man nærmer sig et hvidt lys gennem et tåget medie, vil lyset først synes rødligt, senere gulligt og tilsidst hvidt. Hvis man derimod nærmer sig et mørke, vil farverækken gå fra lys blå over violet til sort. Jeg tillempede denne iagttagelse til min brug af rene farver.

 
      farveplanche       





 


 

   
 

      Le Marais 1988

       Le Marais 1988, acryl på lærred 120 x 105 cm. 




Allerede før jeg begyndte på Le Marais serien, havde jeg arbejdet med lange vandrette forløb.

Den allerførste Marais skitse indeholdt således også 2 formmæssige forskydninger mellem grundmodulerne, der gav en fornemmelse af et forløb. For at markere disse forskydninger farvemæssigt, lavede jeg et 9-farve system, hvor jeg ved at udelade 3 af de 9 farver hver gang, kunne få 3 forskellige 6-farverækker, der greb ind i hinanden.

På farvetavlen ses 2 forskellige sæt farverækker.

      FarverÊkker.


 

 

De 3 øverste farverækker skulle have været brugt i en udsmykning af et af de ny I.C.3 tog i 1988. Meninger var at hver af de 3 vogne i toget skulle have sin egen farveholdning og alligevel have farver tilfælles med de to andre vogne. Det blev ikke realiseret, men istedet anvendte jeg 9-farvesystemet på flere malerier, heraf 3 udsmykningsopgaver: Brønshøj bibliotek, FUTOP og Hals Kommunes Rådhus.






Le Marais 1988
 
 

Le Marais 1988, acryl på lærred 120 x 315 cm.

Tilhører Garantifonden FUTOP, København.

Le Marais billederne kan ses mange steder, bl. a. : Kunstmuseet Trapholt, Kolding. - Fyns Kunstmuseum, Odense. - Elektro-Isola, Vejle. - Vestre Landsret, Viborg. - Brønshøj Bibliotek. - Amagerfælled Skole, Kbh. - Garantifonden FUTOP, Kbh. - Hals Kommunes Rådhus, Gandrup.

Le Marais, Vestre Landsret

Lågkrukke

Le Marais 1990

Forside